A Feledést az év legjobb sci-fi filmjének jósolták. Hogy ezt
beváltja-e, afelett nem tudok ítélkezni, de az biztos, hogy az igyekezet nem
volt hiábavaló.
/A spoilerek háttérazonos színnel íródtak, kijelöléssel elolvashatók./
A történet tömören: a 2070-es években járunk, a földet
korábban megtámadta egy idegen faj, a „dögök”, elpusztították a Holdat, ennek
következtében a katasztrófák egész sora kiirtotta az emberiség nagy részét,
lakhatatlan radioaktív pusztasággá téve a bolygó nagy részét.
Az emberiség maradéka a Titánra, a Szaturnusz egyik holdjára
költözött, a Földön csak Jack Harper és Victoria Olsen maradt, előbbi a
drónokat javítja, amelyek a „dögökkel” harcolnak és a hatalmas víznyerő
erőműveket javítják, utóbbi pedig segíti, megfigyelőként támogatja és tartja a
kapcsolatot a Tet-tel, a terhelő kinézetű űrbázissal, ahova feladatukat
befejezve ők is visszatérnek, hogy végül ők is eljuthassanak új otthonukba.
Mindkettejük elméjét kitörölték, hogy védjék a küldetés
biztonságát, de Jacknek emlékképszerű álmai vannak és titokban egy érintetlenül
maradt völgyben házat épít és a romokban talált tárgyakat gyűjti. Aztán egy
űrhajó lezuhan, benne egy túlélővel Jack álmaiból.
És persze valami megbújik a háttérben. Ezt láttuk az
előzetesből. És tudjuk, hogy a föld alatt élnek emberek. De nem csak ezért
tudjuk, hogy nincs minden rendben. A történet lassan indul, de nem véletlenül.
A steril kis mikrovilágukban élő két steril, agymosott, makulátlan ember, akik
férj és feleségként élnek, és mindig mosolyognak a Tet-ről jelentkező görcsös
arcú Sallyre, akitől az utasításokat kapják. A reggeli köszöntés: „Újabb nap a
paradicsomban”, és körülbelül hárommondatonként kérdez rá a nem kissé
unszimpatikus felsővezetői nőszemély, hogy „Önök hatékony csapat?”. Mindezek a
motívumok egyébként gyönyörűen keretbe foglalják a filmet a végevisszaemlékezéskor. A föld felszíne azonban Jack területe, itt hétköznapi emberként viselkedik,
baseballsapkát hord, rágógumizik, virágot öntöz. Esténként pedig Victoria arról
társalog, milyen jó lesz végre a Titánra menni. A film pedig hagy rá elég időt,
hogy ez a nyomasztó, kényszeredetten pozitívnak szánt alaphangulat ráüljön az
ember nyakára, míg már nem bírja, és szinte felkiált, hogy jöjjön már a változás.
Ami a film feléig várat magára, így aztán meg is lepődünk, hogy utána ötpercenként
újabb és újabb csavarokkal jönnek az események. Azért persze egyik csattanótól
sem fordulunk le a székről, de ilyen tekintetben manapság nagyon magasan van a
léc. Ettől függetlenül a film nem feltétlenül kiszámítható, és eléggé megrázó a
fő felismerés, amolyan „Na de miért? Hogyan? És rohadjon meg!” módon.
A film vége néhány kérdést nyitva hagy, amiken elgondolkodhatunk. (Mi is volt ez a "létforma"? Ki hozta létre, és miért? Jön-e belőle másik? Mi lett a többi klónnal? Élhető-e még a bolygó hosszútávon? Mi történt volna a főszereplőkkel, amikor lejár az idejük?) Végignézve találunk jónéhány logikai buktatót is, kezdve a technológiával és a motivációkkal (intelligens drónok, buborékrepülők, egy ház a felhők fölött, amit kb egy fogpiszkáló tart, hozzáértést nem igénylő, minden sebet gyógyító lézeres kötyü, de megfigyelőrendszer csak a repülőn van, az is olyan szemcsés, hogy egy mai telefon kamerájával jobb képet csinál az ember; mindezeket létrehozó idegen intelligencia, ami ki tudja meddig figyelte az emberiséget, hogy megtalálja a legoptimálisabb módot a kiirtására, leklónozta őket, de annyi esze nem volt, hogy egy dns-specifikus vírust küldjön rájuk, inkább 60 évig szórakozik velük.)
A film vége néhány kérdést nyitva hagy, amiken elgondolkodhatunk. (Mi is volt ez a "létforma"? Ki hozta létre, és miért? Jön-e belőle másik? Mi lett a többi klónnal? Élhető-e még a bolygó hosszútávon? Mi történt volna a főszereplőkkel, amikor lejár az idejük?) Végignézve találunk jónéhány logikai buktatót is, kezdve a technológiával és a motivációkkal (intelligens drónok, buborékrepülők, egy ház a felhők fölött, amit kb egy fogpiszkáló tart, hozzáértést nem igénylő, minden sebet gyógyító lézeres kötyü, de megfigyelőrendszer csak a repülőn van, az is olyan szemcsés, hogy egy mai telefon kamerájával jobb képet csinál az ember; mindezeket létrehozó idegen intelligencia, ami ki tudja meddig figyelte az emberiséget, hogy megtalálja a legoptimálisabb módot a kiirtására, leklónozta őket, de annyi esze nem volt, hogy egy dns-specifikus vírust küldjön rájuk, inkább 60 évig szórakozik velük.)
A Feledés jópár ismert vagy tradicionális sci-fi elemmel
operál, egyes elemek már be is égtek az ember retinájába. A darabokra hullottHold Wells Időgépéből köszön vissza, a Tet szuperszámítógépe olyan, mint egy
replikátorokból épített mélynyomó (a Tet maga meg eleve egy fejtetőre állított
goa’uld anyahajó, bár nyilván nem kell ahhoz a Csillagkapuhoz nyúlni, hogy az
ember egy gúla alakú űrobjektumot képzeljen el), a ”háromszög alakú nyíláson
bemegyünk az űrhajóval és letesszük a bombánkat a rohadt kis idegenek segge alá
a hajójuk közepébe” motívumot pedig a Függetlenség napjában is láthattuk.
Ugyanakkor (poszt-)apokaliptikus sci-fi műfajban nehéz lenne a hasonlóságokat
kikerülni.
A világmegmentő főhős természetesen amerikai, sőt mi több,
new york-i, amit rögtön az első tíz percben, majd folyamatosan később is az
arcunkba nyomnak: NY baseball-sapka, epikus focimeccs-visszaemlékezés, hatalmas
USA-zászló lebeg felülről az arcunkba az Empire State Building tetejéről (mert
bizony az amerikaiak életük minden fontos eseményét ott követik el). A társa,
Victoria legalább brit, de magyar szinkronnal mi ezt nyilván csak akkor vesszük észre,
amikor a film végén a visszaemlékezésben meglátjuk a zászlókat az egyenruhákon.
Az legalább becsületükre váljon a film készítőjének, hogy Jack szerelme Julia
Rusakova, tehát orosz, és az őt játszó Olga Kurylenko ha nem is orosz, de
legalább ukrán. New Yorkot a magyar ember is annyira ismeri, mint a saját
lakhelyét, sőt, talán jobban is; hiába van lerombolva, szinte teljesen betemetve, mégis bizton körbenavigálnánk magunkat Manhattanben. Mindezen azonban nem lepődünk
meg, ez már-már szinte a hollywoodi sci-fi toposza és egyébként is kb. minden
második amerikai film ott játszódik. Megértjük mi, valószínűleg mi sem
helyeznénk egy magyar poszt-apokaliptikus sci-fi (vagy ami azt illeti bármilyen
magyar film) cselekményét teszemazt Ghánába. És minden bizonnyal kicsit nekünk
is megdobbanna a hazafias szívünk, ha egyszer mondjuk Rózsa Sándor ükunokája
mentené meg a Földet és az egész galaxist. Ne vessünk hát ezért rájuk mégse
követ, lehet élvezettel nézni ezeket a filmeket úgy is, hogy egyébként tudjuk,
hogy hősök nem csak Mexikótól északra és Kanadától délre teremnek. Egyébként
pedig amikor már minden magyarázat a helyére kerül a filmben, a főhős nemzeti
hovatartozása tulajdonképpen teljesen logikussá válik, elvégre a történet
2017-ből indul, és nem gondolnám, hogy az űrkutatás az elkövetkezendő 5 évben
annyira megváltozik, hogy egy idegen objektum vizsgálatára ne a NASA küldene
hajót, és feltehetőleg annak kapitányát is maguk közül választják ki. Az is
érhető, hogy a sok Jack Harper-klón közül miért pont az ébred rá emberségére,
aki az egykori otthona területén furikázik nap mint nap.
A látványvilág: Szándékosan nem emeltem ki az elején.
Felesleges róla szuperlatívuszokban beszélni, hiszen már az előzetes
megmutatta, mire számíthatunk. Becsületükre váljon, hogy állítólag próbálták
csökkenteni a CGI mennyiségét, a tájak nagy részéről rögtön látjuk, hogy
Izlandon forgatták, ami nagyon szerencsés választás ahhoz, hogy megmutassa, a
Föld nem csak egy füstölgő romhalmaz, hanem van ott még miért élni.
Mindezt tökéletesen kiegészíti az M83 zenéje, ami gyönyörűen illik még a hangeffektekhez is.
Mindezt tökéletesen kiegészíti az M83 zenéje, ami gyönyörűen illik még a hangeffektekhez is.
A szereplők: Tom Cruise a tőle szokott magabiztossággal
hozza a világmegmentő hős szerepét. És Tom Cruise még mindig – minden rosszindulat
nélkül - egy a feltehetően a castingosnak és az operatőrnek is fejtörést okozó
seggdugasz, ugyanakkor jól megoldották azzal, hogy mindig őt helyezték közelebb
a kamerához, mint a hölgyeket, és szerencsére, nem kellett túl sok szereplővel
számolni. Az egyetlen normál szögből felvett jelenetben viszont pl. Nikolaj „Jaime
Lannister” Coster-Waldau mellett akár hobbit is lehetne. De legalább
politikailag korrekt, vagyis hogy nem csak a nagy, kigyúrt emberek menthetik
meg a világot (hanem a kis, kigyúrt emberek is, ha megfelelően karakteres az
orruk).
Andrea Riseborough gyönyörű, és meglehetősen hitelesen
alakítja az agymosott példás munkaerőt, annyira, hogy már-már elgondolkozunk,
vajon nem a repertoárja végessége-e ennek az oka, amikor egy megránduló izom az
arcon egyszercsak elárulja, hogy itt bizony jól játszott érzelmek jól játszott
elfedéséről van szó. És bár ridegsége miatt kezdetben az is felmerülhet
bennünk, hogy esetleg valami beépített későbbi potenciális ellenséget látunk,
későbbi kiborulásai olyan hűen mutatják be a Jack feletti aggodalmát, ami
minden kétségünket eloszlatja. Jó filmes hősnőként természetesen ő is sminkben
alszik (hacsak nem átallották sminktetoválással klónozni)
Olga Kurylenko szerepe szintén archetipikus, ennélfogva
kiszámíthatóan önfeláldozó és szerelmes tekintetű, Ugyanakkor bátor és ügyesen
feltalálja magát a 60 évvel későbbi technológiában, de a helyzet realitását
felismerő félelmet is csillanni látjuk néha a szemében.
Morgan Freeman kisujjból hozza a Morgan Freeman-féle bölcs
öreget, amit az elmúlt 30 évben játszik. És még a hatásvadász szivargyújtós belépőjét
is megbocsájtjuk, tudva, hogy Harper „felébresztésében” és meggyőzésében
mennyire fontos szerepet hagyott a pszichológiailag befolyásoló tényezőknek.
A szinkronhangok is megérdemelnek néhány szót, bár számuk
csekély és nagy meglepetést nem okoznak, A Tom Cruise – Rékasi Károly, Morgan
Freeman – Reviczky Gábor párosításokat könyvelni lehetett, Pikali Gerda az
életrajzába is beírhatja már, hogy hivatalos sci-fi hősnő hang. Nyakó Júlia
különleges hangja üde színfolt, főként, mivel viszonylag ritkán szinkronizál.
Nem mondom, hogy egy kezemen meg tudnám számolni a miértek
és a motivációk buktatóit, és igen, ötpercenként lehet ezt a filmet kommentálni
„na persze” kezdetű mondatokkal és lehúzni a túlzott hálivúdizmusával.
Ugyanakkor úgy gondolom, lehet egy filmet egyszerre nyitott szemmel és
szórakozva is nézni, kiszűrve azokat, amiket egy magunkfajta közönségnek adni
tud.
Ha tanulságot akarunk leszűrni a filmből, sok helyen
próbálkozhatunk. Beszélhetünk a kondicionáltságról, hogy ne higgyünk el
mindent. Arról is filozofálgathatunk, mennyit ér az emberi élet. De a fő téma
az, amit már a film mottója is megfogalmaz: A Föld egy emlék, amiért érdemes
harcolni. A bolygó szinte lakhatatlan, Jack és Victoria egyedül élnek, Jack mégis
nosztalgikusan gondol a Földre, törölt emlékeitől nem tud teljesen
megszabadulni. Luxusvillában lakik, mégis épít egy viskót egy fenyőfákkal
övezett völgyben, és itt tölti legszívesebben az idejét.
Nekünk, akik ezt megnézzük a moziban, vagy otthon a kanapén
ülve, nem kell (még) idegenek ellen harcolnunk vagy előlük egy másik bolygóra
menekülnünk. De mi is vívjuk a saját csatáinkat a saját mikrokozmoszaink
megmentéséért. Talán egy kicsit azon is elgondolkodunk a film után, meg kell
védenünk az otthonunkat, akkor is ha idegenek fenyegetnek, de akkor is, ha
saját magunk. Hogy a medencés luxusotthonok és szuperszámítógépek világában is
van értelme a patakparton fekve sütkérezni a napon.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése